Imprimare
PDF

Autocunoașterea în dezvoltarea unei cariere.

Scris de Vasile Andrieş.

Evaluare utilizator: / 2
Cel mai slabCel mai bun 

    Pentru evoluția în carieră a unei persoane este necesară dezvoltarea unui sistem de referință care implică: aptitudinile, talentele, domeniile de competența și cunoaștere ,dorințele etc .

    Identificarea elementelor componente ale acestui sistem ,au ca scop o analiză obiectivă și o estimare corectă a resurselor, ca și condiții esențiale pentru reușită în dezvoltarea profesională.

     Analiza sistemului de referință este în fapt procesul de autocunoaștere.

     Procesul de autocunoaștere presupune o autoevaluare a personalității ,a aptitudinilor și a intereselor. Autoevaluare exprimă cunoașterea dorințelor, nevoilor, plăcerilor a punctelor tari și mai puțin tari, dincolo de orice influențe externe.

     Având în vedere că omul în general aparține unei familii, societați sau grup profesional, acesta tinde să se identifice cu el și să se defineasca prin el .     Pentru o autoevaluare corecta este necesară o constientizare a imaginii de sine „cine suntem ? , ce putem face?” în afara spațiului contextual al grupului de apartenență.

     Cunoașterea de sine și formarea imaginii de sine implică mai multe dimensiuni:

  • fizică –se refera acceptarea propriei corporalități
  • cognitivă –modul în care sinele recepteaza ,structureaza informatii și modul în care le utilizează;
  • emoțională –totalitatea emoțiilor și a sentimentelor, raportate la sine și la ceilalți;
  • social –modul în care ne expunem lumii ;
  • ideală- este ceea ce ne-am dori să fim;

     Beneficiile autocunoașterii sunt induse printre altele de cunoașterea personalității, ale limitelor și punctelor tari și de identificare a intereselor .

     Pentru evaluarea personalității se pot aplica diverse chestionare   prin care sunt identificate și evaluate aspecte esentiale ale individului. Un astfel de chestionar pentru a descoperi tipul de personalitate este adaptare a testului Mayer Briggs (MBTI) care indica 16 structuri tipologice descrise prin combinarea a două tipuri de atitudini EI - (extraversie-introversie) şi trei modalităţi de raportare la realitate: SN - cum percepi informaţia: intuitiv(N) sau senzoria(S)l, cum iei decizii: TF - prin gândire logică(T) sau prin afectivitate(F), şi cum te orientezi faţă de lumea exterioară: JP - prin raţiune sau Judecata(J) sau prin percepţie(P).

acţionează, apoi gândesc

Extravertit
(E)

sau

Introvertit
(I)

gândesc, apoi acţionează

adună informația concentrându-se pe faptele efective

Senzorial
(S)

sau

Intuitiv
(N)

adună informația interpretând tiparele, posibilitățile și înțelesurile din informații primite

decide utilizând logică, consecventă, analiza obiectivă, concluziile rezultate în urma unui proces

Reflexiv
(T)

sau

Afectiv
(F)

decide în funcție de prioritățile sale și ale altora, precum și de valorile personale

abordează lumea organizând, planificând, controlând și stabilind acțiuni și răspunsuri clare și ferme - ia decizii relativ rapid

Judecativ
(J)

sau

Perceptiv
(P
-)

abordează lumea acționând cu flexibilitate, spontaneitate, adaptabilitate și întelegere - ia decizii relativ lent

     Pentru evaluarea intereselor se are în vedere testul Psihologul Holland care consideră că oamenii manifestă interese şi preferinţe diferite pentru lucrul cu oameni sau obiecte, cu idei sau fapte, în funcţie de tipul lor de personalitate Majoritatea oamenilor pot prezenta 6 tipuri de personalitate:

  • Tipul realist caracterizat prin activităţi care presupun manipularea obiectelor, instrumentelor aptitudini manuale, mecanice sau tehnice, dificultăţi în a-şi exprima sentimentele, dificultăţi în a-şi exprima sentimentele;
  • Tipul intelectual caracterizat prin tendinţa de a rezolva sarcini abstracte, de a înţelege şi organiza lumea, abilităţi matematice şi ştiinţifice fire nesociabilă, masculină, insistentă şi introvertită neagrearea regulilor şi a lucrului în echipă;
  • Tipul artistic este caracterizat de atracţie spre activităţi mai puţin structurate, care presupun o rezolvare creativă şi îi oferă posibilităţi de auto-expresie, abilităţi artistice şi imaginaţie, independenţă, originalitate, expresivitate artistică ,face faţă mediului folosind forme şi produse ale artei;
  • Tipul social este interesat de activităţi care implică relaţionare interpersonală, informare, pregătire, dezvoltare, grijă pentru alte persoane deprinderi verbale, sociale, este cooperant, generos;
  • Tipul întreprinzător preferă să lucreze în echipă, mai ales cu scopul de a conduce, dirija, de a ocupa locul de lider ,are spirit de aventură, este dominant, impulsiv, persuasiv, vorbăreţ, extravertit, încrezător, agresiv;
  • Tipul convenţional preferă activităţile care solicită manipularea ordonată, sistematizată a datelor, informaţiilor, într-un cadru bine organizat şi definit, este atent la detalii alege rolurile de subordonat, îşi realizează scopurile prin conformism, are nevoie de aprobarea celor din jur;

Aceste modalităţi de autocunoaşterea prin utilizarea unor teste profesioniste ne poate ajuta să ne cunoaştem într-un mod mai obiectiv, iar în situaţiile în care sunt probleme(nesiguranţă, neîncredere, stări de anxietate, depresie), specialistul este cel care poate ajuta să ne îmbunătăţim abilităţile (creativitatea, tehnicile de învăţare, comunicarea etc.).

In concluzie putem spune că știind ce suntem putem previziona și ce putem fi .

  • consiliere
  • test9

Legaturi Utile

Urmareste-ne